Mer enn noe annet er det blikket Per Maning har utforsket. Blikket som det essensielle bindemiddelet mellom dyr og mennesker. Det var relasjonen til labradoren Leo (1983-87) som var med på å forme Per Maning’s kunstneriske uttrykk.
Maning hadde opprinnelig bakgrunn fra reklame. I 1974 etablerte Maning og Hans Haugen reklamebyrået Haugen & Maning, hvor Maning fungerte som art director. Maning startet senere også opp den kunstneriske arbeidsgruppen KOKS, som hadde utspring i Haugen & Maning.
På 1980-tallet gikk Maning over til å fotografere på fulltid og fristilte seg etter hvert fra byrået Haugen & Maning.
Maning oppnådde raskt internasjonal anerkjennelse for sitt kunstneriske virke. I 1990 ble han tildelt separatutstilling i Museum Folkwang, Essen i Tyskland, i 1992 deltok Maning på Sydneybiennalen, og i 1995 var han den norske utstilleren på den nordiske paviliongen i Venezia. Året 2002 ble hans kunstnerskap viet en større utstilling på Muséet for Samtidskunst, Oslo, med en breddepresentasjon av både fotografier og video som også er en sentral yttrykksform for Maning.
Han ble tildelt Fotografiprisen i 2007.