Årets prisvinner har med sitt 20 år lange kunstnerskap gjennomgående utforsket de samme temaene, men med forskjellige innfallsvinkler. Menneskets relasjon til naturen har vært en tydelig rød tråd gjennom alle disse årene samt utforsking av det mellommenneskelige.
Miljøaspektet var ikke et like selvfølgelige valg som kunstfotograf på slutten av 1900-tallet da Houge startet med fotografi, men er selvsagt hyperaktuelt i dag. Han har allikevel mestret å bevare sin egen kunstnerstemme og særegne uttrykk selv om man ser et tydelig miljøpolitisk ståsted i hans motivkrets og behandling av denne.
Det er selvsagt lyset, hans fotografiske blikk og ikke minst den ekstreme bruken av perspektiv og skala som gjør disse bildene så poetiske, samtidig som det politiske narrativet tydeliggjøres.
Den Oslo-baserte kunstfotografen Christian Houge har jobbet med de samme temaene gjennom sitt 20 år lange kunstnerskap. Han arbeider som kunstner og fotograf med å utforske menneskets tilstand og vår relasjon til natur. Blant disse fotografiske seriene
er “Barentsburg”, “Arctic Technology and the Global Seedvault“, “Shadow Within”, “Darkness Burns Bright” og “In;Human Nature”.
Serien “Death of a Mountain“ er nominert til den prestisjetunge fotoprisen for bærekraft, Leica Oscar Barnack Award 2021.
Houge har stilt ut sine arbeider ved gallerier og museer, både nasjonalt og internasjonalt bl.a. ved Fotografiske Museum i Stockholm, Haugar Museum i Vestfold, Preus Museum, Hosfelt Gallery i New York og i San Francisco, en to års museumsturné i Kina, i tillegg bl.a. Whatcom (Museum of Washington), Johnson Museum of Art og Scout Gallery i London.
Houge sitt arbeid “Residence of Impermanence” er for tiden stilt ut hos UCR Arts: California Museum of Photography i Los Angeles med utstillingen `Facing Fire: Art, Wildfire and The End of Nature in the New West`.
Denne utstillingen utforsker de enorme ødeleggelsene forårsaket av klimarelatert skogbrann. Serien har blitt nominert til årets Prix Pictet for fotografi og miljø.